Kdyby se chtÄ›l nÄ›kdo z nás vozit po svÄ›tÄ›, ÄistÄ› teoreticky by si vystaÄil tÅ™eba i jenom se ÄtyÅ™mi koly upevnÄ›nými na nÄ›jaký ten podvozek. Usedl by na to a sjel z kopce. Jenže pouze z kopce, což Äinà takový technický ‚skvost‘ notnÄ› nedokonalým. Protože co na rovinÄ›? A co pÅ™i cestÄ› do kopce?
A tak je potÅ™eba dalÅ¡Ã technika. Válce, pÃsty, nádrž, svÃÄky, olejový filtr, vzduchový filtr, rozdÄ›lovaÄ, chladiÄ, karburátor, ojnice… Což vÅ¡e dohromady tvořà motor. A s takovým namontovaným motorem už se pak dá jet nejen z kopce, ale i do nÄ›j.
A tohle už staÄÃ? PochopitelnÄ› ne. ÄŒlovÄ›k by sice jel, dokud by chtÄ›l, ale co kdyby pak už nechtÄ›l? To aby vyskakoval za jÃzdy, zatÃmco by nechal svůj dopravnà prostÅ™edek havarovat a možná i trvale zniÄit. A tak jsou tu potÅ™eba i brzdy.
Pak už by takové vozÃtko umÄ›lo i jet, i se zastavit. Ale ani to by nebylo dost. S tÃm by ÄlovÄ›k mohl jezdit leda tak ve dne. Jenže ono se musà jezdit nÄ›kdy i v noci. A tak jsou tu nezbytnÄ› potÅ™eba i reflektory. A když jsme u reflektorů, zmiňme si rovnou i blinkry, dÃky nimž se vÃ, kam kdo zatáÄÃ, což dokáže zabránit mnoha nehodám.
Ale ani pak by toho ÄlovÄ›k možná moc nenajezdil. Potenciál by tu byl, jenže by ho z té jÃzdy záhy bolelo celé tÄ›lo. A tak se to tu neobejde ani bez sedadel, ani bez tlumiÄů.
Pak už je ÄlovÄ›k v pohodlà zdola. Ale pořád mu jeÅ¡tÄ› může padat na hlavu snÃh a déšť, může ho bombardovat krupobitÃ, a to by neprospÄ›lo ani jezdci, ani motoru a dalÅ¡Ãmu vybavenÃ. A tak je tÅ™eba pÅ™idat karosérii a skla do oken.
Pak by ale zase ÄlovÄ›k nemusel dost dobÅ™e vidÄ›t ven, a tak tu jsou potÅ™eba i stÄ›raÄe s malými motorky, i ostÅ™ikovaÄe. A pro pohled dozadu zrcátka.
Takže se jistÄ› shodneme, že postavit takové auto nenà jednoduchý úkol. A to jsem jeÅ¡tÄ› nezmÃnil airbagy, klimatizaci, pedály, pÅ™evodovku, tachometr atd. A nenà tedy divu, že si my lidé auta nevyrábÃme, ale kupujeme. Jinak bychom takový technický skvost sotva dali dohromady.