O tom, že finanÄnà gramotnost a znalost základů ekonomiky je důležitá, nenà pochyb. ZvláštÄ› v dneÅ¡nà dobÄ›, kdy se o nás stát nepostará a je v podstatÄ› na každém ÄlovÄ›ku, aby si nÄ›jak zajistil penÃze na stářÃ. Je tedy jasné, že by ji bylo vhodné nÄ›jak zvýšit. Jednou z možnostà je zavedenà hodin ekonomiky na Å¡kolách. Zde ovÅ¡em nenà až tak jisté, zda to bude fungovat.
Â
Â
PÅ™ednÄ› je potÅ™eba si uvÄ›domit, že ekonomika nenà zrovna jednoduchá vÄ›c, a pro dÃtÄ› může být pochopenà jejÃch nuancà až pÅ™ÃliÅ¡ nároÄné. JistÄ›, existujà urÄité základnà principy, avÅ¡ak ty majà tolik výjimek, že je v podstatÄ› nenà možné vyjmenovat vÅ¡echny. I to je důvod, proÄ se uÄà hlavnÄ› na vysokých Å¡kolách.
Â
Dnes ji najdeme pÅ™edevÅ¡Ãm tam, a také na specializovaných stÅ™ednÃch Å¡kolách. Je vÅ¡ak otázkou, zda by nemÄ›la být Äástà vÅ¡eobecného vzdÄ›lávánÃ, podobnÄ› jako Äeský jazyk Äi dÄ›jepis, a vyuÄována na vÅ¡ech stÅ™ednÃch Å¡kolách a uÄiliÅ¡tÃch. MusÃme si totiž uvÄ›domit, že navzdory oÄekávánà se studenti tÄ›mto vÄ›cem nenauÄà od svých rodiÄů, neboÅ¥ ti je také neznajÃ. Musà tedy mÃt nÄ›jaký jiný zdroj, ke kterému se mohou obrátit. Sami se o ni totiž nejspÃÅ¡e zajÃmat nezaÄnou. A tÃm zdaleka nejlepÅ¡Ãm je bezesporu Å¡kola.
Â
Â
Je vÅ¡ak otázkou, zda o to sami studenti a jejich rodiÄe stojÃ. Bohužel, ekonomika u nás má povÄ›st ponÄ›kud „lepÅ¡Ãch“ vÄ›d, které nejsou pro každého. VÄ›tÅ¡ina má tedy za to, že je pÅ™ÃliÅ¡ nároÄná a pÅ™edevÅ¡Ãm zbyteÄná, neboÅ¥ ji v životÄ› nebudou potÅ™ebovat. Jak se vÅ¡ak ukazuje, nenà to tak docela pravda. A je pravdÄ›podobné, že se tento trend bude v budoucnu jen zvyÅ¡ovat.
Â
Bylo by tedy rozhodnÄ› dobré zahodit veÅ¡keré pÅ™edsudky a namÃsto toho zaÄÃt ekonomiku vnÃmat jako to, co ve skuteÄnosti je – vÄ›da, jejÞ základy by mÄ›l znát každý z nás, už jen v zájmu vlastnÃho pÅ™ežitÃ. Nenà totiž pochyb o tom, že budoucà důchodci na tom budou pomÄ›rnÄ› Å¡patnÄ›. Je tedy nutné, aby se vÄas nauÄili, jak se o sebe finanÄnÄ› postarat.